Dizajn sprchovacieho WC

V spoločnosti Geberit vyvíjame trvácne koncepty produktov

Všetci dnes hovoria o dizajne. Čo vlastne odlišuje dobrý dizajn od toho skutočne dokonalého? Ten dobrý je často len moderný a teda má krátke trvanie. Pre Christopha Behlinga, návrhára luxusných hodiniek, solárnych člnov a výrobkov pre spoločnosť Geberit, len „dobré“ nestačí.

Dizajnérsky výrobok musí byť dokonalý. . Musí mať dlhú životnosť a musí sa páčiť po celú dobu svojej funkčnosti. Čo hovorí, to aj robí. Pri navrhovaní všetkých výrobkov Geberit – od sprchovacích WC cez ovládacie tlačidlá až po riešenia z palety výrobkov One – Christoph Behling presadil presne to, čo hovorí.

Rozhovor s Christophom Behlingom

Pán Behling, čo pre vás znamená práca dizajnéra?

Mojou úlohou je to, aby som výrobky zostavil tak, že budú presvedčivé po celú dobu svojej životnosti. Dôležité je nájsť vyváženosť medzi tým novým a tým overeným. Ak sa mi to nepodarí, odviedol som zlú prácu a zlyhal som. A samého seba nevidím ako návrhára, ktorý svoju víziu realizuje nekompromisne, je to skôr súčasť celkového vývinového procesu. Na veciach nenechávam svoj rukopis, snažím sa z nich vytiahnuť to, čo majú vložené vo svojom DNA. Preto je pre mňa úzka spolupráca so zákazníkom tak dôležitá.

Ako hlavný dizajnér značky TAG Heuer navrhujete luxusné hodinky. Medzi vašich dlhoročných zákazníkov patrí aj výrobca sanitárnej techniky, Geberit. Ako to spolu súvisí?

Navrhujem kvalitné švajčiarske hodinky pre TAG Heuer a kvalitné švajčiarske toalety pre Geberit. Spojenie spočíva v dokonalosti. Tá je vo Švajčiarsku filozofiou. Vyrobiť výrobok nízkej kvality, by bolo takmer ako vlastizrada.

Aká je spolupráca so spoločnosťou Geberit?

Geberit je celosvetovo najväčším výrobcom sanitárnej techniky. Zároveň túto firmu vnímam vždy ako nanajvýš pokornú. Dokonalosť, trvácnosť, nekompromisná kvalita a inovatívnosť majú v spoločnosti Geberit dôležité postavenie. Tu je zaručená dostupnosť náhradných dielov na 10 až 20 rokov. A to v dnešnej dobe dokáže máloktorý podnik. Táto firma je partnerom s vášňou pre detail. Vášeň, s ktorou sa viem veľmi dobre stotožniť. Navrhovať pre Geberit neznamená nasledovať krátkodobý trend. Mnohé výrobky sú ekologicky skutočne fantastické.

Geberit je známy dlhodobo udržateľnými výrobkami. Dizajnér by ale mal navrhovať stále nové výrobky. Ako sa táto požiadavka odráža na procese navrhovania?

Pre mňa ako návrhára to znamená, že chcem z výrobku vytiahnuť to najlepšie, aby som splnil požiadavku kvality a dlhodobej udržateľnosti. Dizajn nikdy nesmie byť módny. Musí byť nadčasový. Dnes je naším problémom to, že sa mnoho výrobkov vyhadzuje preto, že sú po krátkom čase vizuálne zastaralé. Navrhovať toalety, ktoré budú po piatich rokoch nemoderné, a ktoré by ľudia museli strhnúť zo steny, pretože sa im už nepáčia, by bol zločin.

Jedným z výrobkov, ktoré ste pre Geberit navrhli, je sprchovacie WC AquaClean Mera. Aký má tento výrobok pre vás význam?

Pred desiatimi rokmi som prerábal svoj dom v Londýne a chcel som tam nainštalovať sprchovacie WC. Ale moja žena bola absolútne proti, podľa nej nevyzeralo pekne. Problém sprchovacích WC v minulosti bol ten, že síce mali skvelú funkciu, ale vyzerali ako nejaké lekárske prístroje. Keď ma Geberit pred piatimi rokmi poprosil, aby som nenavrhol len nejaké sprchovacie WC, ale „najlepšiu toaletu na svete“, bol som nadšený.

Ste teda presvedčený o výhodách čistenia vodou?

Čistenie vodou je lepšie jednoducho v každom ohľade. Čistenie papierom je hlúpy nápad. Po cyklotúre v horách sa tiež neutieram papierom. Voda je omnoho príjemnejšia, dlhodobo udržateľná a hygienickejšia. Som presvedčený, že každý, kto bude sprchovacie WC používať niekoľko týždňov, sa ho už nevzdá. Lebo by sa inak už necítil čisto. Ráno pred odchodom z domu sa tiež osprchujeme.

V Ázii má sprchovacie WC veľký úspech. Myslíte si, že sa sprchovacie WC presadí aj na európskom trhu?

Takmer všetky špičkové hotely v Londýne, ktoré poznám, za posledné tri roky nainštalovali do hotelových izieb sprchovacie WC. To isté sa deje momentálne v celej Európe, v rámci oslovenia cestujúcich z Ázie, ktorí očakávajú takú hygienu, na ktorú sú zvyknutí z domu. Japonské letecké spoločnosti medzičasom nainštalovali sprchovacie WC aj do lietadiel. Vo väčšine päť-hviezdičkových hotelov sa sprchovacie WC stane bežným štandardom počas nasledujúcich piatich rokov. Pre mňa to preto nie je žiadna otázka, „či“ 50 percent všetkých domácností v Európe bude mať sprchovacie WC. Otázkou zostáva „kedy“ k tomu dôjde. Podľa môjho názoru to bude trvať menej než 20 rokov, kým toto číslo dosiahneme.

Ktoré trendy sa podľa vás odrážajú pri navrhovaní kúpeľní?

Kúpeľňa je tá miestnosť v dome, ktorá sa v nasledujúcich rokoch bude meniť najviac. Predovšetkým v oblasti technických inovácií kúpeľne značne napredujú. Do kuchýň sa stále vyvíjajú nové produkty. Vďaka umývačke riadu, mikrovlnnej rúre a indukčnému sporáku sa domáce práce a každodenný život zjednodušil. Až ma desí fakt, že v oblasti kúpeľní dodnes existuje tak málo nových patentov. Som si celkom istý, že výrobky ako sprchovacie WC Geberit AquaClean spustí vývin a nové trendy. Pretože inovatívne trendy ako sprchaanálnej oblasti, fén s teplým vzduchom, odsávanie zápachu a ohrievanie WC sedadla uľahčujú každodennú hygienu. Sprchovacie WC sú toalety, ktoré majú na to, aby spôsobili kultúrnu zmenu v oblasti kúpeľní!

Život Christopha Behlinga

Christoph Behling sa narodil v Ženeve a vyrástol v Nemecku, študoval priemyselný dizajn na Akadémii umení v Stuttgarte u Richarda Sappera. Už v Stuttgarte začal s vývinom solárnych člnov a následne sa preslávil ako konštruktér trvalo udržateľných výrobkov. V roku 2004 založil v Londýne štúdio Christoph Behling Design Studio a SolarLab Research & Design. V tom istom roku začal svoju prácu ako hlavný dizajnér u švajčiarskeho odborníka na hodinky - TAG Heuer.

Od roku 2006 navrhuje aj výrobky pre Geberit. Dnes sa Behling radí medzi vážených priemyselných dizajnérov Európy. Jeho diela opakovane získali medzinárodné ocenenia.